Trimma hojen och få ut det där lilla extra ur motorn

Polera krom och glida i all ära, men ibland vill man få ut de där extra hästarna för att kunna dra på lite. Köper man en sporthoj som exempelvis världens snabbaste, Kawasaki H2R som visar vad den går för i den här artikeln av Teknikens Värld så kanske trimmet kommer senare i budgeten. Det finns dock många olika sätt att trimma upp sin motorcykel eller bil på, för dieselmotorer så finns det dieseltrim som gör det enkelt att snabba upp dieselmotorer. Men för glidarhojen då? Här finns det först och främst två saker som man enkelt kan byta själv och öka effekten för en rimlig peng, och det är här man börjar innan man ger sig på större ingrepp oavsett om det är en ny motorcykel med insprutning eller äldre med förgasare.

Så hur gör man för att få ut mer effekt?

Jag pratar naturligtvis om luft och buller, det vill säga att byta luftintag och ljuddämpare. Fördelen med detta är att det kräver väldigt lite mekande och motorkunskaper, klarar du av att lossa lite skruvar och rörfästen så är det fullt tillräckligt och man behöver inte oroa sig för att göra fel och fördärva något, var försiktig med kromen bara. Genom att byta luftintag och filter till en effekthöjande variant samt byta till en effektljuddämpare så kan man få ut upp till 20-30 procent mer kraft och acceleration, 30 procent är väldigt mycket och det märks en tydligen skillnad direkt. Det är också därför detta görs på de flesta customhojar i Sverige.

Något man måste ha med i beräkningarna är dock att besiktningen inte ser med blida ögon på för högt ljud ifrån motorcyklar, därför kan man antingen byta ljuddämpare till original inför besiktningen eller köpa en ljuddämpare som har olika insatser och kan justeras inför besiktningen. En av de mer populära effektljuddämparna på marknaden för customhojar är screaming eagle serien, men det finns många olika märken att välja mellan. Vid valet av ljuddämpare så titta efter vad som ger mest effekt i första hand, det typiska mullret av en Harley kommer ofta oavsett variant man väljer, men med lite olika gradskillnader. Det kommer alltid att märkas en skillnad i ljudnivån från originalutförandet och det kan lätt bli för mycket ljud om man kör med raka rör utan insatser.

Ytterligare trim för den händige

Är du fortfarande inte nöjd och bara måste ha ut allt ur motorn? Då är det bra om du är duktig på att meka eller välja att lämna in hojen till ett proffs. Det finns mycket man kan göra som de flesta känner igen från moppetiden i ungdomen, nämligen att borra upp förgasarna och kolvarna. Här kan man ju även byta till större modeller av förgasare om man så vill, vilket gör att man släpper igenom mer bränsle och mer luft för att öka effekten. Prismässigt kan man säga att priset för effekten av trim ökar på kvadraten, alltså de sista kusarna är alltid dyrast!