Syftet med denna artikel

 

Fördjupa oss mer i motorcykelmotorer genom att skriva om cylinder i motorcykelmotor samt ta upp lite mer fakta om friktionsmotor.

Cylinder i motorcykelmotor

Motorcykelmotorer kan ha mellan en och sex stycken cylindrar. I åratal har V-Twin designen varit den utvalda motorn för motorcykelingenjörer i bland annat Nordamerika, Europa och Japan. V-Twin har fått sitt namn från det faktum att de två cylindrarna i motorn bildar en V-form, vilket påminner om den klassiska Harley-Davidson V-Twin Honda_V5_Moto_GP_Engine_(cropped)motorn. Lägg märke till 45-graders vinkeln i Harley-Davidson V-Twin, eftersom att andra tillverkare kan variera denna vinkel för att minska vibrationer.

V-Twin är bara ett sätt att rymma två cylindrar. När cylindrarna är orienterade så att kolvarna vänder sig mot varandra, är resultatet en motstående V-Twin design. Parallella dubbla motorer har sina kolvar placerade sida vid sida i ett upprätt läge.

Idag är det mest populära motordesignen fyrcylindrigt, som kör smidigare och med högre varv per minut (RPM) än en jämförbar V-Twin motorn. De fyra cylindrarna kan placeras i en rad, eller så kan de vara anordnade i en V-form konfiguration, med två cylindrar på varje sida av V-formen.

Det motsvarande ordet motorcyklist på engelska är “biker”. Ordet har kommit att förknippas med medlemmar av motorcykelgäng, vilket är anledningen till många motorcykelentusiaster föredrar att kallas för motorcyklister.

Vissa motorcyklar i dagens samhälle använder ett system som överför kraft till bakhjulet via en drivaxel. Kardandrivning är populärt eftersom de är bekväma och kräver inte så mycket underhåll som kättingbaserade system. Nackdelen med kardandrivning är tyngden som ibland orsakar oönskade rörelse, vilket kallas för axelstöttning som uppstår i den bakre delen av motorcykeln.

De övriga komponenter som utgör en motorcykel är en del av chassit.